könyvtári programok

A könyvtártípusok áttekintését követően a könyvtárak alapszolgáltatásait vesszük górcső alá, avagy BEIRATKOZÁS NÉLKÜL IS HASZNÁLHATOM A KÖNYVTÁRAT? HA IGEN, MIRE?

A nyilvános könyvtárak egyik legalapvetőbb szolgáltatása az állomány helyben használata, amelyet a könyvtári törvény szavatol minden állampolgár számára, így feláras beiratkozás nélkül, látogatójeggyel vagy regisztrációs jeggyel is igénybe vehető.

Több okból is találkozhatunk az ember legjobb barátjával a könyvtárban: segítő kutyaként, terápiás kutyaként, de az állatok az olvasásfejlesztésben is nagy szolgálatot tehetnek. Egy Massachusetts állambeli iskolai könyvtárban is sikeresen működik immár két éve egy kutyás program, melynek során a gyerekek találkozhatnak a kutyákkal, és fel is olvashatnak nekik.

A szabadulószobák divatját a könyvtárak is meglovagolhatják: kézenfekvő, ha irodalmi tematikájú fejtörőket kínálnak használóiknak, melyek során a résztvevők csak akkor a juthatnak ki a szobából, ha megoldják az egymásra épülő feladványokat. A Stadtbibliothek Berlin-Mitte által kifejlesztett, „Das verschollene Manuskript” [Az elveszett kézirat] nevű szabadulós játék 2019-ben első helyezést ért el az információs műveltség játékos fejlesztésével kapcsolatos német jó gyakorlatok versenyében.

A 2018/2019-es tanévben két svájci kantoni középiskolában is megrendezték az Olvasás Évét, melynek során pontgyűjtős versennyel ösztönözték a diákokat minél több könyv elolvasására. A programot változatos rendezvényekkel egészítették ki, a legtöbbet olvasókat pedig díjakkal jutalmazták. Az „All you can read” [„Olvass, amennyit bírsz”] projekt valóságos olvasási lázat indított el: a két iskolából közel 700 fő összesen majdnem kétmillió oldalnyi könyvet olvasott el.

Németországban 2014 óta rendeznek „kulturális hackathonokat”: olyan vállalkozó kedvű informatikai fejlesztők szállnak minden évben versenybe, akik a különböző alkalmazások, alkalmazásprogramozási felületek (API) és egyéb virtuális projektek révén valami újat hoznak ki a nyílt hozzáférésű és szabadon felhasználható digitális kulturális örökségből és azok metaadataiból. Az adatok és dokumentumok újrahasznosítása, újszerű kontextusba helyezése révén nemcsak a közönséget sikerül megmozgatni, de a közgyűjteményekben őrzött kincsek is újra bekerülhetnek a kulturális vérkeringésbe.

A könyvtárak nemcsak a csendes olvasás színterei lehetnek – teret adhatnak a megpihenésnek és az elmélkedésnek is. Tekintettel a mindfulness és egyéb meditációs technikák divatjára, valamint a mentális betegségek gyakoriságára, számos felsőoktatási könyvtárban alakítottak ki olyan helyiségeket, ahová félre lehet vonulni a stresszes időszakokban relaxálni, meditálni, jógázni vagy akár imádkozni.

A könyvtárakban 2017 óta van lehetőség bekapcsolódni a Nemzetközi játékhétbe (International Games Week), amelyre minden év őszén, novemberben kerül sor. Az amerikai, ausztráliai, skandináv és olasz könyvtárak által elindított, illetve különböző játékforgalmazók által szponzorált esemény középpontjában a videojátékok, társasjátékok vagy akár népi játékok állnak. A Nemzetközi játékhét (International Games Week) olyan ingyenes kezdeményezés, amely a könyvtárakban való játékot kívánja népszerűsíteni.

A művészetek gyógyító ereje már régóta közismert. Az úgynevezett művészeti terápiák segítséget nyújthatnak a traumák feldolgozásában, a nehézségek leküzdésében. Az irodalmi alkotásokra támaszkodó, a lelki egészséget támogató módszerek egyike a kiválasztott művet a drámapedagógia eszközeivel feldolgozó csoportfoglalkozás, a bibliodráma.

A Széchenyi 2020 pályázat keretében, uniós forrásból valósult meg a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című országos program könyvtári projektje „Az én könyvtáram” (EFOP-3.3.3-VEKOP-15-2016-00001), a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár irányításával.

A projekt célja volt az országos könyvtári rendszer fejlesztése, ennek érdekében együttműködött az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtári Intézettel, az Országos Pedagógiai Múzeum és Könyvtárral, valamint könyvtárszakmai szervezetekkel.

A Cselekvő közöségek – aktív közösségi szerepvállalás (EFOP-1.3.1-15-2016-00001) nevet kapott három év időtartamú uniós projekt a könyvtári, múzeumi és közművelődési szféra együttműködésével 2016 szeptemberében indult azzal a céllal, hogy A helyi identitás és kohézió erősítése (TOP-5.3.1-16 és TOP-6.9.2-16) elnevezésű projektek közösségfejlesztő módszertani támogatásával elősegítse egy nyitott, aktív és együttműködő társadalom kialakítását.



Kérdezd
a könyvtárost!